3 maj 2011

Mer bilder

Och så några till...


Bilder

Har fått lite bilder tagna av Monika Dejna från helgen!
Kanon bilder, Tack :)



Söndagens race

Kalle anka cup ville dom kalla SMet.
Pro Superbike grabbarna var riktigt besvikna över att ha fått packa ihop och inte fått köra deras sista race pga oklarheten i tävlingsledningens beslut om att avbryta deras races pga regn.
Så tuthornet tjuter och nu var det helt plötsligt min tur att köra ut. Ingen information alls om vad det var som hände. Utan man var tvungen själv att söka upp arrangören för att få reda på vad som var bestämt. WET RACE hade bestämts men ingen skyllt satt uppe vid depå utfarten!?!?
Så där står jag med slicksen på och det är utnämnt WET RACE. BC och Hans wettergård gör en kanon insatts och byter däcken på någon minut så jag kan klä på mig och åka iväg. Men när jag sätter mig för att köra iväg så har all bromsvätska i behållaren tagit slut och jag måste vända om igen vid depå utfarten för att fylla upp tanken. Är redan sen så jag hinner inte lufta systemet vilket gör att bromsen känns svampig. Men men är det bråttom så är det.

Åker ut på ett par Nya regndäck och kör 2 varmup lap som känns lite nervöst och ostadigt.
Kommer ikapp Galne målarn och ser att han är med i matchen. Skoj tänker jag, nu ska det krigas. För jag vet han är riktigt duktig i regn.

Loppet går av och jag är bra med denna gången i starten och lägger mig på en 10 plats.
Lyckas bromsa om Perra Sandström och känner att det här racet ska jag ta en pallplats på.
Kör även ikapp Tommy Ohlsen 666 som är hans hemma bana. Smilet i hjälmen är stort nu. Yes nu jäklar tänker jag och ser topp 3 trion några meter längre fram. Men in på 3e varvet typ så får jag en sån highsider igen på start och målrakan att jag flyger upp på hojen och med nöd och näppe klarar mig för att fortsätta. Så jag slår nu av ordentligt på tempot för att inte krascha bort 4 placeringen som jag hade.
Men då kom Perra som en raket och körde om. Slutet på varv 8 så kör även Tommy om mig. Men jag tar igen det efter kurvan ut på flygrakan då jag kör om honom och ser till att ta spår som gör att han skulle få det svårt att köra om. Så jag höll mig en bit från innerkant och drifftade ut ur kurvan så jag stängde ut han. Vilket jag gjorde att jag lyckades hålla honom bakom mig in i mål :)

Vi grattade varandra och han var glad över min 5 plats.

Sen var det bara att snabbt kasta in allt i bilen för att bege mig dem 40 långa milen hem igen.
Kl 24 var jag hemma och hade lastat ut allt ur bilen.

Helgen var kanon och jag är SÅ tacksam för all hjälp jag fått av alla som gjort att detta är möjligt för mig!
TACK

LinQan#66

Kval söndag

Söndagen var kall och graderna hade sjunkit till 15 typ. I asfalten var det ca 9 i skuggan och 14 i solen.

Så nu skulle jag få användningen av mitt nya Michelin däck som jag ville prova hur det funka.
Tänkte jag ville spara gårdagens Dunlop till racet som jag känner mig trygg med.

Ut på kvalet tog jag rygg på topp förarna men jag kände att jag inte riktigt kunde hänga på och efter 3 varv så kom gulflaggen upp vilket gjorde att jag valde att gå i depån och lugna ner mig lite.
Ser att gula lampan slocknar och kör ut igen på några varv som jag ligger helt själv på. Nu har jag inget att skylla på och drar på ganska hårt. Men tiderna sjunker ändå inte. Och ut på målrakan så släpper det ordentligt och jag gör en highsider som kastar upp mig på tanken.
Väljer då att avbryta kvalet och nöja mig med tiderna jag har presterat.
Det slutar med en 18 plats igen. Suck... kval är inte riktigt min grej. Hade även ökat på varvtiderna med 1 sek. Hur kan detta ske???

Race rapport lördag race!

Nervositeten var påtaglig och jag gick på toa ungefär 7 gånger på 1,5h.
Stämde av lite med Henrik som var ännu mer nervös inför sitt första race.
Han hade innan, kvalat in på näst sista plats och var uppenbarligen besviken.
Jag stod länge och funderade på vilket däck jag skulle köra på, men bestämde mig sist för att gå och inhandla ett nytt dunlop 7712 för att känna mig trygg med mitt däcksval och inte behöva oroa mig för fästet.

Racet närmar sig och alla i min depåbox hjälper till med att peppa mig och ta av däcksvärmarna.
Rullar ut på sighting lap och känner mig full av självförtroende.
Varmup lap går av stapeln och jag kommer iväg bra i starten. Förra årets startfiasko känns avlägset.
Ställer upp igen på gridden för racestart. Ser lyset slockna och det bär av. Fast igen så hände ingenting. Paniken översvämmar och jag fattar ingenting av vad som händer. Tittar ner på instrumentpanelen och ser att jag glömt lägga i en växel. Suck... vilken jubel idiot jag är.

Kommer iväg sist i starten av 33 startande. Men lyckas komma ikapp slutet av klungan i första kurvan efter starten och känner pulsen är på max. Försöker slappna av och komma snabbt ur kurvan för att kunna ta igen ut på långa flygrakan.
Efter några varv känner jag att jag kan slappna av och börjar få kontroll igen. Jag har då kört upp mig 16 placeringar för att till slut hamna på en 16 plats, 1 hundradel efter 15 platsen.
Hade jag bara haft rätt växel i på slutet så hade jag gasat om han. Men jag känner att jag är rätt nöjd ändå med upphämtningen så 15 eller 16 plats spela mindre roll.

Efter loppet var det skönt att pusta ut och jag insåg att hojen funkar kanon för mig och är inte lika jobbig att brotta ner som gamla k6an. Fjädringen verkar också fungera då jag hade ett jätte fint slitage på däcken. Men med tiden kommer nog det ändra sig då jag börjat få upp tempot mer och lära känna hojen. Men för tillfället var jag nöjd.

Rapport kval lördag

Här kommer en lite sen race rapport från lördagens kval och race.

Morgonen kändes kanon, jag vakna vid 7,30 av ett muller från en Superduke som stod och varmkörde 3 meter ifrån bussen jag sov i. Så då var det bara att gnugga ögonen och hoppa upp.
Hade kvällen innan förbered allt med däcksvärmare och däck. Men när Cashbacks mek kommer på morgonen så i frågar sätter han mitt däckval då jag hade satt på ett nytt Michelin 1910 däck. Som är ett mjukt däck anpassat för temperaturer under 20´C. Men framåt kl 12 när jag skulle kvala var det ca 25`C i solen och jag var tvungen att byta tillbaka till ett använd Dunlop.

Kvalet gick sådär. Fick aldrig ett fritt varv utan var tvungen att hela tiden köra om, vilket gör att tiderna inte räcker till för att lägga sig i toppen. Men jag gick in i depån för att kolla vart jag hade placerat mig och då låg jag på en 13 plats. Vilket jag nöjde mig med och rullade in hojen. Men vips så var jag ner petad till 18 plats som blev men placering på gridden.
Länk till mylaps:
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1852384

Nu var det bara att tanka upp och åka in till Anderstorp för lite lunch.